About us

 

SÖREN FJELLSTEDT

ROTEN TILL ALLT

 Allt började när jag som sjuåring fick sitta i mina storebröders knä och på en åker styra en Opel Kapitän runt runt i farlig fart brorsan gasa och jag styrde! Detta hände ofta och detta gav mig rötterna till mitt fordonsintresse och kunnande.

 MOPEDER

 12 år gammal efter mitt första sommarjobb köpte jag en shopper en trehjulig moped på 2 hästkrafter som hade en gigantisk glasfiberkåpa som nästan kapslade in en totalt men då uppfinningsrikedomen redan då var stor sågades taket bort och utan vindfånget gjorde denna motorstarka moped nästan 60 km/h vid 14 års ålder såldes alla mopeder till förmån för bilar men vid dryga 30 blev de trehjuligmoppe igen en packmoped som under många år förgyllde min fritid med barnen! Nu har grabben tagit över flackmoppen och jag har blivit utan! Men snart ska nog tvåtaktsurret ljuda på min gård och då helt säkert nått me tre hjul igen!

 FÖRETAGANDET

 1986 grundades mitt första företag i Malgomaj Vilhelmina kommun Namnet blev BILKOSMETOLOGEN och i detta så importerade vi från USA ca 100 bilar och MC åren 1988 tom 2000 plus massor av bildelar.Vi hade auktorisation för bilskrotning  och skrotade ca 1800 vanliga bilar och ca 200 entusiastbilar samt ett gäng snöskotrar. Vi var ända fram till 2004 ombud för Bilsport & MC Specialförsäkringar och har där besiktigat och värderat drygt 2000 Specialbilar och ett mindre antal motorcyklar under de 19 år jag hade detta samarbete. Detta samarbete är inte avslutat utan ligger vilande då Handelskammarebesiktningarna numera tar all min tid. Sedan 2005 jobbar jag i vårt företag ICCV AB.

 USA RESOR

 Under åren 1988 tom 2000 gjorde jag 14 inköpsresor till USA som alltid resulterade i containers och bilar till Vilhelmina. Nu åker jag bara till USA för att uppdatera mina kunskaper om entusiastbilarnas värde vilket vi försöker göra en gång per år!

 VÄRDERINGS/BESIKTNINGSMAN HANDELSKAMMAREN

 1996 Gjorde jag mina första Handelskammarebesiktningar och detta har utvecklats så idag 12 år senare är jag den besiktningsman som är förodnad av Handelskammaren som gör flest besiktningar i landet, och vi gör även uppdrag utanför Sveriges gränser i mån av tid. Det viktigaste är dock att göra värdering besiktningarna korrekt inte att göra många! Sen att det blir många gör ju inget! Vi värderar Framförallt Fordon men även Verktyg och Maskiner

 BOPLATS

 Född uppvuxen och bott ända fram till år 2000 i en by som heter Rönnäs utmed Sjön Malgomaj i Vilhelmina kommun År 2000 avvecklade vi bil och bildelsimporten samt bilskrotningen och flyttade med försäkringarna och handelskammarebesiktningarna 107 mil söderut till ön Orust. Där jobbade jag med Försäkringarna och handelskammarebesiktningar fram till 2004. From 2005 är kontoret flyttat till Göteborg för att vi snabbt ska kunna vara tillgänglig där vi gör de flesta jobben dvs i Göteborgs Hamn.From 2006 har vi filial i Piteå och from 2008 i Stockholm. Min mor har alltid sagt att ”Sverige de e int stort för dig pöjk” Och sanningen är nog den att Sverige blir mindre och mindre och lågprisflygen har varit till stor hjälp. Bor gör jag där stövlarna står över natten

 EGNA ENTUSIASTBILAR

 Mina egna entusiastbilar nämner jag bara de jag haft mer än ett år  och börjar med den Kapitän 1961 som jag köpte som 14 åring och avslutar med Pontiac Star Chief 1965 som jag köpte 2004 i stallet finns idag två Pontiacs från 1965

 Opel Kapitän 1961

Oldsmobile Cutlass 1970

Plymouth Duster 1970

Ford Mustang 1970

Chevrolet Impala 1974

Volvo Amazon 1964

Dodge Monaco 1966

Pontiac Catalina 1965

Chevrolet Impala 1964

Pontiac Chieftain 1958

Pontiac Bonneville 1965

Pontiac Star Chief 1965

 Den bästa fränaste finaste roligaste bilen är den jag för tillfället kör eller tittar på. En bil är likt en Kvinnas skönhet olika  i form och i färg men nästan alla

ÄR OBESKRIVLIGT VACKRA!!!

 

 JAG ÄLSKAR BILKÖRNING

 Ni som känner mig vet att sedan 1999 åker jag Pontiac 1965 hela sommaren till allt och alla och  för mig är sommaren mellan första April och Sista Oktober  Så möts vi under den perioden på året då är det en Pontiac 1965 som gäller! Vintern Volvo kombi

 HÄLSAN

 2003 fick jag en stroke som gjorde rörelseförmågan i min vänstra kroppshalva nedsatt men huvet och förståndet klarade sig samt talet så jag springer vidare i livet om än lite vingligt. Sjukdom får en att stanna upp i livet och se sig omkring om vad  som är viktigt! Och det är fortfarande bilar arbete och människor men i mycket större grad familjen och vännerna som är viktigt för en i livet men nu är jag  frisk och hälsan är på topp.

 FAMILJEN

Består av min kära hustru Polina Ivanova och vår Dotter Alice Linnéa Alexandra Fjellstedt och Son Philip Alexander Sören  Fjellstedt samt mina barn från tidigare äktenskap Louise Antonia Fjellstedt och Lars Zackarias Fjellstedt Jag gillar namn….

 JOURNALIST

 Eller mina möten med biltidningarna! Som 14 åring ringde jag Stig Sjöberg nybliven  ägare till tidningen Bilsport och lockade han till Vilhelmina som resulterade i ett 17 sidor stort specialreportage i Bilsport nummer 19, 1979 Gatbilar i Vilhelmina. Stig lovade mig guidad tur på förlaget som betalning för min insats vid gatbilsreportaget vilket jag ser fram emot när det händer att man hamnar i Karlskrona!

Min Mamma Linnéa Fjällstedt är författare och på grund av dessa gener har jag alltid gillat att skriva och kombinerat med mitt motorintresse blir mina skrifter blir oftast om bilar och bilhändelser. Min första text i motortidningen Wheels skedde 1983 då jag åkte runt i Vilhelminas garage och fotade garagescener och efter viss övertalning av Sture Torngren fick jag det publicerat . Men sen dröjde det ända till 2004 då jag fick kontakt med nuvarande wheels chefredaktör Mia Norberg och efter diskussioner hit och dit blev det en återkommande artikelserie  som heter IMPORTNYTT from. JUNI NUMRET 2005  MOTORTIDNINGEN WHEELS där finns det roligaste jag sett under månaden. Under fliken News på hemsidan kan ni se det senaste som passerat sidorutan

 REKLAMFILM

 Har varit med och gett tips och ideér till 2 st reklamfilmer ”Clive Alive” (Animerad krockdocka) och ”Her own way” (XC 90 reklamfilm) för Volvo där det norrländska blodet och bilintresset varit till stor hjälp. Har även varit medhjälpare vid inspelning av en film (_XC 90 ”Her Own way”). Detta tillsammans med min idol, vän och gnisttändare Anders ”Bostic Bolero” Envall.

 SPEAKER

 Då Jag hellre talar än tiger har jag varit speaker till en början på de lokala små träffarna i Vilhelmina, sedan några gånger till Vilden från Vilhelminas spektaktulära MC Show www.mcstunt.se och sedan på små och stora träffar framförallt i Norrland och senast på den Största norrlandsträffen Wheels Nationals Umeå. Behöver ni en speaker som kan de här me bilar hör av er det kan gå att klämma in!

 BILKLUBB

 1980 Startade jag tillsammans med mina barndomskamrater motorklubben Street Supremes vi skulle ”verka för den fordonstekniska utecklingen samt stimulera fordonsintresset hos den motorburna ungdomen”  i klubben jobbade jag som ordförande fram till 1986 idag är jag medlem i Pharahos Lycksele och Orust Motorsällskap samt Norrlands motorsällskap.

2000 MILE TRIAL

 Världens längsta veteranbilsrally år 2000 som sträckte sig genom större delen av norra Europa hade en stoppplats i Saxnäs i Vilhelminafjällen och jag lyckades med vänners och kommunens hjälp ordna ett kungligt stopp för dessa veteranbilsentusiaster på deras 500 mila resa!

 Cruising East 2009

 Det senaste vi jobbar på  är Cruise East 2009 från Stockholm till Helsingfors till Sankt Petersburg till Moskva vidare till Riga  innan ett trött lyckligt gäng når destinationen Stockholm. Intresserad kontakta oss på mailen info@ccv.se i övrigt kommer de senaste nyheterna inom kort att ligga under  fliken Cruise East på huvudsidan www.ccv.se 

 MOTORSPORT

Som skrothandlare sponsade jag en fantastisk familj i Vilhelmina som utklassade allt motstånd på nittitalet i folkracing runt Vilhelmina. Familjen Bergström som alla åkte Bergströmsgröna Volvo PV.  En  nio sekunders Dragracingnova som kördes manuellt av Gösta Eliasson fick också vår hjälp på den tid det begav sig! Idag hjälper jag världens snabbaste Husvagnsförare Anders ”Bostic” Envall och hans blackout Impala 1996 www.blackout.nu och min kompis i USA motorbyggare  Karl Ellwein www.ellweinengines.com

 SUMMERING

 Allt ovan är endast händelser som rör mitt fordonsintresse  även om det  finns mycket mer att berätta så har jag i mitt liv mött både det ena och andra men framförallt har det handlat om bilar i allmänhet och entusiastbilar i synnerhet! Men bakom i och under dessa fordon finns ändå de jag gillar mest BILENTUSIASTERNA!! Kram på Er för utan Er har jag inte jobbat med detta!

FRAMTIDEN

 Om den vet vi inte och då jag lever i nuet är framtiden en fantasi och ett oskrivet blad. Men en sak är säker att den handlar om bilar, lastbilar motorcyklar eller om nått som brummar och luktar motorolja! Har vi inte setts förr så ses vi snart i FRAMTIDEN förmodligen i ett fordon nära oss! Min älskade  mor Linnea Fjällstedt har skrivit ett dussin böcker och jag håller på att skriva på en roman som jag hoppas få i tryck inom några år. Och oavsett vad som händer av intresse kommer ni finna det här på hemsidan under News.

In fact, what we used to feel about particular rolex replica products, we now feel about brands - a sentiment that can rapidly change as new rolex replica products exceed or, in many instances, fail to meet our expectations. With watches, you have something a bit different. Kevin also replica watches uk discovered a concept that I have discussed for a few years now, and that is that timepieces are not trying to be the next big thing because they are, in fact, one of the "last big things." As major horological developments are replica watches uk mostly a thing of the past, there is little worry that your next luxury watch will become any more obsolete than replica watches it was when you bought it. We purchase timepieces for their quality and rolex replica sale craftsmanship. Rose jovially explains that when one of his colleagues becomes curious about his fascination rolex replica with expensive watches, he simply shows them the case back of his A. Lange & replica watches Sohne or F.P. Journe watch and leaves it at that.